مردی با فروش روفرشی ابریشم یزد توانست نیمی از کاخ واتیکان را از ملکه بخرد

باستان شناس روسی RUDENKO فرش ها و روفرشی ابریشم یزد را در میان اقلامی که در گورهای یخ زده در فلات پازیریک در آلتای شرقی (3000 متر) یافت می شود، مهد ترکیه یافت.

این فرش‌ها در موزه ارمیتاژ در پتروگراد (لنینگراد) به نمایش گذاشته شده‌اند. این فرش قدیمی‌ترین فرش دستباف گره‌دار شناخته شده است. تخمین زده می شود که متعلق به قرن 5-3 قبل از میلاد باشد در سال های 1947-1949 پیدا شد. حدود دو هزار و پانصد سال پیش بافته شد.

متاسفانه اطلاعات ابعاد فرش مطابقت ندارد. 183x196cm در برخی از نشریات، 183x200cm، 189x200cm در برخی دیگر. ابعاد مختلف داده شده است. از پشم بسیار ظریف و دوبار تابیده شده ساخته شده است. تارهای پود، تار و حلقه همگی پشمی هستند، مشخص است که از تکنیک برش بسیار صاف استفاده می شود.

روفرشی

طول انتهای حلقه تشکیل دهنده ارتفاع شمع 2-2.5 میلی متر است. همین اطراف است. 120 سیم تار در عرض 10 سانتی متر و تقریباً 3600 گره ترکی (Gördes) در 1 دسی متر مربع فرش وجود دارد. همچنین مشخص است که بعد از هر حلقه 3 تا 4 ردیف پود ریخته می شود. گره ترکی استفاده می شود.

از نظر فنی سالم ترین گره است. با گذشت زمان، قالی‌ها و قالی‌ها در بسیاری از مناطق بافته شدند و کیفیت و ویژگی‌های نقش و نگار منحصر به فرد هر منطقه شکل گرفت.

شناخته شده ترین آنها «فرش میلاس» (کیفیت 26*40) است. در فرش میلاس از نقوش هندسی استفاده شده است. نقوش گیاهی “Yağcıbedir”، نقوش هندسی، نقوش درخت، نقوش گل استفاده شد. نقوش هندسی پرکاربردترین نقوش در فرش یاغچیبدیر است. رنگ ها آبی تیره، قرمز، قهوه ای، سیاه و سفید هستند.

فرش اوشاک در ابعاد 30*30 و 40*40 می باشد. رنگ قدیمی ترین فرش های اوشاک تیره است. از نظر نقش و نگار بسیار غنی است. مشاهده می شود که در 1 dm2 فرش ایسپارتا 30-35 گره وجود دارد. به آنها با توجه به اندازه آنها یک نام سنتی داده می شود.